Saturday, September 29, 2012

جان دیدی ہوئی اسی کی تھی --حق تو یہ ہے کہ حق ادا نہ ہوا !

جان دیدی ہوئی اسی کی تھی --حق تو یہ ہے کہ حق ادا نہ ہوا !

عابدہ رحمانی

آج میں نے بالآخر محکمہ صحت اونٹاریو   کینیڈا کی طرف سے مرنے کے بعد اپنے اعضاء عطیہ کرنے کا فارم بھر کر سپرد ڈاک کیا- یہ فارم مجھے اس سے پہلے بھی ملتے رہے ہیں لیکن نہ جانے کیوں مٰیں نے انکو قابل توجہ نہ سمجھا - اب جب اسپر  غور کیا تو سوچامیں اللہ کی رضا کیلئے یہ عمل کر رہی ہوں، اللہ اسی کے عوض میری مغفرت فرمادےاور اس عمل کو میرے لئے صدقہ جاریہ بنا دے- اگر میرے یہ اعضا ء کسی کی جان بچا سکتے ہیں تو سب کچھ حاضر ہے - میں نے دل ۔ جگر، گردے،پھیپھڑے ،لبلبہ، آنکھیں ، ہڈیاں سبکو ٹک مارک کیا --
 جان دیدی ہوئی اسی کی تھی حق تو یہ ہے کی حق ادا نہ ہوا
 - تو بچا بچا کے نہ رکھ اسے تیرا آئینہ ہے وہ آئینہ ----

 میں نے اپنے اہل خانہ کو بتایا تو ہر ایک کا مختلف رد عمل تھا - میری بھاوج کہنے لگی " باجی وہ آپکا سارا جسم خراب کر دینگے اور ان اعضاء سے جو برا کام ہوگا تو آپکو گناہ ہوگا -سارا چیر پھاڑ کے رکھ دینگے"- "حشرات الارض کے لئے پھر بھی کافی کچھ بچ جائے گااور میرا فعل تو ختم ہو چکا ہوگا ہاں ثواب کی توقع ضرور ہے کہ اتنی جانوں کو بچا لیا جاۓگا-اب دیکھو نا کسی میں میرا دل دھڑک رہاہے ، کسی میں کلیجہ اور کوئی پھیپھڑے اور گردے لگائے بیٹھا ہے" میں نے ماحول کو پر مزاح اور ہلکا پھلکا بنانے کی کوشش کی --حالانکہ خود مجھے عالم تصور میں قربانی کا بکرا یاد آرہا تھا کہ ادھر تو ملک الموت روح نکالنے کے لئے تیار ہیں اور ڈاکٹر سرجن چاقو، چھریاں،کھینچیاں تیز تیار کر کے بیٹھے ہیں کہ گرم گرم کلیجی ، دل اور گردے نکال کر باہر کرو یا ڈونر بنک میں جمع کرادو-یہاں کی طبی اصطلاح میں اسکو harvesting کہا جاتا ہے--

کاگا سب تن کھائیو چن چن کھائیو ماس-- دو نیناں مت کھائیو  جن میںپیا ملن کی آس ------ 
یہ غزل جب ہم سنتے تھے تو کیا سر دھنتے تھے وقت وقت کی بات ہے واہ واہ کیا کلام ہے سبحان اللہ!اور کیا تان باندھی گئی ہے اب تو مجھے یہ بھی صحیح سے یاد نہیں کہ گانے والے غلام علی تھے یا امانت علی خان۔۔۔۔۔ عجیب و غریب فلسفہ ہے-انہی دو نینوں کو عطیہ کرنے کی ریت سب سے پہلےجنرل محمد ضیاءالحق نے ڈالی اور سب سے پہلے اپنی آنکھیں عطیہ کیں- انکے چہرے میں سب سے پر کشش انکی آنکھیں تھیں- عقابی آنکھیں اور عقابی نظریں - لیکن جب قضاء آئی تو ایسے آئی کہ چند مصنوعی دانتوں کی پہچان سے انکے اجزائے ترکیبی اکٹھے کئے گئے- بھوجا ائر کے طیارے کے حادثے  میں ایک جاننے والی کو انکے بچے کچے چہرے سے پہچانا گیا--اور حالیہ کراچی اور لاہور کی آتش زدگیوں میں مرنے والوں کی ہڈیاں تو سرمہ بن گیئں- موت جو ایک اٹل حقیقت ہے اور جسے آنا ہی آنا ہے- لیکن آگاہ اپنی موت سے کوئی بشر نہیں--
 موت انسان کو کہاں آتی ہے اور کسطرح آتی ہے یہ صرف اللہ تعالی کی ذات ہی جانتی ہے- قرآن پاک میں اللہ تعالی کا ارشاد ہے- اللہ ہی جانتا ہے تمھارے مستقر(ٹھکانے) اور تمھارے سونپے جانے کی جگہ کو--(ھود آیئت 6)
 کل عافیہ ملی کافی پریشان تھیں کہنے لگیں"   فاطمہ  کی طبیعت کافی خراب ہے ڈونر لسٹ پر نام اوپر آگیاہے - دعا کریں جلدی سے اسے جگر مل جائے"فاطمہ پچھلے دو سال سے بے چینی سے  جگر کے انتظار میں ہے-اسکا آدھا وقت ہسپتالوں میں گزرتا ہے-  ایک جان جائیگی تو ایک جان بچے گی- نو سال کی تھی جب اسکے جگر نے کام کرنا چھوڑ دیا ، عافیہ پاکستان سے خود ڈاکٹر ہے ماں بیٹی دونوں سات آٹھ مہینے یہاں کے سک کڈز ہسپتال میں رہیں  اسکو عافیہ نے اپنے جگر کا کچھ حصہ دیا دونوں ماں بیٹی ٹھیک ہوکر گھر واپس آئیں لیکن چند سال گزرنے کے بعد اس جگر نے کام چھوڑ دیا ہے-سننے میں اتنا عجیب لگتا ہے " دعا کیجئے کہ جلد جگر کا بندوبست ہو جائے"
 سٹیؤ جابس Steve Jobs نے بھی نیا جگر لگوایا تھا اور اسکے سہارے دو چار سال نکال لئے تھے-اب تو جگر کی پیوند کاری پاکستان میں بھی ہورہی ہے اور گردہ بیچنا تو بر صغیر بلکہ پوری دنیا میں ایک کاروبار ہے- امریکہ کے ڈک چینی نے حال ہی میں نیا دل لگوا لیا اور کافی سارے دلوں ، جگر اور گردے کے منتظر بیٹھے ہیں-  پاکستان میں کافی عرصہ پہلے آغا حسن عابدی کے دل کی پیوند کاری کے متعلق مشہور تھا--گردے کی پیوند کاری تو اب کافی کامیاب ہے-
 اس جان کو ہم کتنا سینت سینت کر رکھتے ہیں اسکی کیا کیا  خدمت اور رکھوالی ہوتی ہے اور کیوں نہ ہو جان ہے تو جہاں ہے اور پھر یہ جسم و جان ہمارے پاس اللہ کی امانت ہے- لیکن جان جو ایک سانس کے ساتھ نتھی ہے جب ایک لمحے میں چلی جاتی ہےتو خوبصورت سے خوبصورت جسم بھی ایک بیکار گوشت  کا ڈھیر بن جاتا ہے جسکو جلد از جلد ٹھکانے لگانے کی فکر کی جاتی ہے-
موت سے میرا تعلق اتنا گہرا ہے کہ موت کو میں زندگی کا تسلسل اور زندگی کی ایک اور صورت سمجھتی ہوں - قرآن اور احادیث نے اس سلسلے میں بیحد رہنمائی فرمائی ہے بقول احمد ندیم قاسمی،
کون کہتا ہے کہ موت آئی تو مر جاؤنگا -- میں تو دریا ہوں سمندر میں اتر جاؤنگا

18 comments:


  1. Respected Baji,
    Assalamu-alakum. You are really great and on the top of the great people list, who has
    deep sincerity for the humanity. Believe, your this action has motivated me also to donate my organs,after death. Many people of your circle , relatives and family members will also be motivated ,by reading your this deep and hearted-effected email.
    You have mentioned several situations and circumstances, happened in Pakistan, so no one knows, how will be the dead body after the death. so why not donate the organs. Since you had an intention for the organ donation, so Almighty Allah s.w.t will give you reward ,for this good intention.
    I salute your great thinking and sincerity for the humanity.

    Fazli Qadar
    Ph: 416-519-282

    ReplyDelete
  2. walaikmsalaam and thank you so much my dear brother
    A relative from Pakistan has objected it. he says . " its not permissible in Islam."I'll talk to sheikh Aala and other Jurists, let us see what is their comment & conclusion on this topic?

    JazakaAllah khair & take care!

    ReplyDelete
  3. javed jamil doctorforu123@yahoo.com
    Sep 14

    to me
    Dear Abida Rahmani Sahiba

    I cant express the feelings I developed after reading your write up. It is indeed a decision that will please Allah. May Allah give you lonf life! Was there any specfic reason to do it right now?

    I have not been able to read your articles because of the boycott of my writings by bazmeqalam. But I can see the depth of your knowledge od clarity of issues in your mind. I have seen very few women like you in terms of their natural calibre.

    I am busy these days with giving final touches to "Muslims Most Civilised, yet not Enough", which I hope to lainch in October/Nov. Insha Allah

    ReplyDelete


  4. JazakaAllah khair for your appreciation of this decision.
    You are mashaAllah such a great poet with your medical obligatons and at the same doing so much for Dawah.What a great contribution and combination. Sorry to learn about your boycott of Bazm i Qalam. I wish that you are back on that forum too.
    Regards & best wishes.

    ReplyDelete
  5. ر

    Transplantation of the human body organs in Islam

    Permitted or prohibited?

    Aleem Khan Falaki
    March 4th, 2005


    My daughter was given a form in the college to be signed by the parents. It was a “Will” permitting the donation of eyes after the death. For a mother, it was more an emotional issue rather than a fiqh’s issue, so she angrily tore away the paper. The question remained in the mind of my daughter as the new generation needs explanation with authenticity as well as rationale. Therefore, I was obliged to satisfy her as, reported by her, the issue had become a hot topic among the Muslim and non-Muslim girls. The Muslim girls were opposing it as Haraam.

    I found very useful answers in the “Fiqhi seminar number” edited by late Maulana Mujahedul Islam Qasmi and published by Dr. Manzoor Alam thru the Institute of Objective Studies, New Delhi in July 1989.
    The participants in the debate were all the leading scholars pertaining to various schools of thoughts like:
    Maulana Mujedul Islam Qasmi
    Maulana Burhanuddin Sanbhali, Darul Uloom Nadwa, Lucknow
    Maulana Shams Peerzada, Bombay
    Maulana Mufti Mohd. Zafeeruddin, Darul Uloom Deoband
    Maulana Khalid Saifullah Rahmani, Sabeelussalam, Hyderabad
    Maulana Zubair Ahmed Qasmi, Sabeelussalam, Hyderabad
    Maulana Mufti Nizamuddin, Darul Uloom Deoband
    Maulana Mufti Shakeel Ahmed Seetapuri
    Maulana Tajuddin Darul Uloom Siddiquia, Karnataka
    Maulana Mufti Khaleel Ahmed , Jama Nizamia, Hyderabad
    Maulana Mufti Abdul Wahab Patel, Baqiatussaalehat, Vellor, Tamil Nadu
    Maulana Mohammed Adam Palanpuri, Kakosi, Gujrat
    Maulana Abdul Jaleel Chaudhri, Ameer Shariat Assam
    Maulana Nizamuddin, president Amarat Sharia Bihar & Orissa
    Maulana Mufti Abdul Rahim Qasmi, Bhopal
    Maulana Mujeebullah Nadvi
    Hakeem Zillurrahman
    Dr. Nayeem Hamed, M.S., Ex-Chairman Indian Medical Assoc. U.P
    Dr. M. Amanullah, Aligarh Muslim University
    Dr. Fazlurrahman Gannori
    Maulana Mufti Azizurrahman
    Maulana Mufti Mohammed Zaid
    Maulana Inayatullah Subhani
    Maulana Ziauddin Islahi
    Maulana Iqbal Bhatkali
    Maulana Mufti Azizurrahman, Bombay
    Maulana Mufti Shamsuddin Dehlvwi
    Maulana Mufti Ahmed Beemat
    Maulana Mufti Mohammed Zaid
    Maulana Abdullah Tariq
    Maulana Mufti Habeeburrahman Khairabadi
    Maulana Abdullah Jolum

    For the benefit of all interested, there are a few brief points.

    There are two school of thoughts in favor as well as against the donation of the organs like the eyes, kidney etc
    Their fatwa/views with their supporting arguments from Quran , Hadees and fiqh are as follows:
    It is not legitimate
    Maulana burhanduddin sanbhali, Nadwatul ulema, Lucknow

    It is MUSLA, therefore it is haraam. (Musla means a dreadful punishment, a revenge taken in the war, the Victorians cut the head, nose, hands etc of the dead enemy and raise it on the swords or on the arrows, and celebrate by taking it to the streets, shouting slogans etc.)
    Hadees: laanallahu alwasela walmustausala
    Hadees: Kasara azm al mayyata kakasara hayyan means breaking the bone of a dead is same as breaking the bone of the alive
    Once an organ is separated from the body, it is naapaak (unclean) for anyone except for the same person
    All the life one will carry a naapaak organ with him that will create the issue of Tahara & najasat.
    Imam Shafa’ee is in favor of segregating such parts by force from the Recipient’s body
    It will open the doors for the humiliation of the human organs
    In a case in which the legitimacy as well as illegitimacy both looks possible, the illegitimacy (hurmat) will be preferred. Therefore, the illegitimacy of the donation of the organs is preferred

    ReplyDelete
  6. aapka Mukhlis
    Sep 17 (12 days ago)

    to bazmeqalam
    علماء کی ایک جماعت یہ بھی کہتی ہے کہ جسم ہمارے پاس اللہ کی امانت ہے
    اس کی حفاظت بھی ہم پر فرض ہے
    ہمیں اس کا اختیار نہیں ہے کہ ہم اس کے اعضاء کے بارے میں کوئی فیصلہ کریں
    اب یہ علماء ہی کوئی فیصلہ کرسکتے ہیں
    مخلص

    ReplyDelete
  7. Bhai Mukhlis, Iss mozu par al-Maghreb say lay kar Indonesia uar Malaysia tak baat ho chuki hay. Sub jayyad ulama ka fatwa hay (including the ulama of Misr, Saudi Arabia, Iran waghera) ke jis nay ek insaan ki jaan bacha'i uss nay saari insaniyat ki jaan bacha'i kay misdaaq organ donation jaaez hay lekin organs ki khareed o farokht haraam hay (jesa ke Pakistan mein ba'az bay zameer surgeon ka pesha hay). Pakistan aur Hindustan kay ba'z jaahil molvie kehtay hein ke ye jaez nahin. Mufti Muhammad Shafi nay pehlay fatwa diya tha ke najaez hay lekin ba'ad mein iss ko jaez qaraar diya tha. Iss kay baaray mein aap ko tamaam deeni references SIUT say mil jaengay kyunke unhon nay iss maidaan mein barra kaam kiya hay. Allah aap ko donon jahan ki ne'maton say nawaazay. Ameen.
    M Khalid Rahman

    ReplyDelete

  8. السلام علیکم ورحمۃ اللہ وبرکاتہ
    اگر علمائے کرام پورے شرح صدرکے ساتھ اور قرآن و حدیث کی روشنی میں اس کی اجازت دیتے ہیں تو یہ بہت سی لوگوں کی تکالیف دور کرنے کا بہت بڑا اور اہم ذریعہ بن سکتا ہے۔ ہمارا ہر قرآن و حدیث کی روشنی میں ہی ہونا چاہیے۔ البتہ اختلافِ رائے کی بنیاد پر کسی عالمِ دین کو جاہل وغیرہ کہنا میرے خیال میں مناسب نہیں۔ ان کا اپنا نکتہ نظر ہے اور انھوں نے اپنے انداز اور فہم کے تحت دینی تعلیمات سے مسئلہ اخذ کیا ہے۔ اور یہ اختلافات تو بڑے بڑے آئمہ بلکہ بعض معاملات میں صحابہ کرام رضی اللہ عنہم تک کے درمیان پیش آتے رہے ہیں۔
    والسلام
    مخلص

    ReplyDelete

  9. Dr.humayun Huma
    Sep 17 (12 days ago)

    to bazmeqalam
    Allah has sent me to the world with all my vital organs intact.....Why should I face him,Gurdaless,Heart less and eye less...It is a matter of common sense...I have great respect for Ulema,but when they are not agreed on one verdict....then...KHUDA WANDA YE TERY SADA DIL BANDY KEDHAR JAEEN...???.Huma

    ReplyDelete

  10. Abida Rahmani
    Sep 17 (12 days ago)

    to bazmeqalam, Mohammad
    ASA wr wb

    Since this discussion has been started on Bazmi Qalam , therefore I will share this reply of Br. Dr. Iqbal Nadvi with you all. Br. Nadvi is a great scholar , Imam of Al-Falah masjid Oakville, Canada and was Amir of ICNA Canada. Br. Iqbal Nadvi was my teacher too for Fiqh courses , our whole community in North America benefits from his lectures and sermons.

    JazakaAllah khair brother for your detailed reply therefore, the bottom line is this that organs donation is permissible in Islam but as a gift not as a trade and with a few restrictions.
    I will share Br. Aleem khan's detailed jurisprudence with you.

    Wassalaam wr wb

    P.S: I am including a detailed mail from Dr. Alif Khan, Dr. Khan was Professor Medicine at Khyber Medical college Peshawar. Many thanks to Dr. Huma to include him with us. I received many other personal e-mails on this topic, Thank you all.
    with my best regards!



    Abida Rahmani

    ReplyDelete





  11. --- On Mon, 9/17/12, Alaf khan wrote:

    From: Alaf khan
    Subject: Re: {14354} جان دیدی ہوئی اسی کی تھی --حق تو یہ ہے کہ حق ادا نہ ہوا
    To: "abidarahmani@yahoo.com"
    Date: Monday, September 17, 2012, 12:18 PM

    Dear Sister Rahmani,

    Thank you for the moving write up. Hope it persuades folks in Pakistan to overcome their aversion to postmortem organ donation. In the absence of a formal Protocol, I had emailed my Living Will to my old friend, Adibul Hasan Rizvi, to harvest all usable organs of mine for gratis transplant if I happen to die in a place where he or his colleagues can reach my corpse in time.
    Your reference to"ya'alamo mustaqarraha wa mustawda'Ahaa (11 : 6 ) brought to mind the last verse ( 31 : 34) of Sura Luqmaan:
    "wa maa tadree nafsun maa zaa taksibo ghada; wa maa tadree nafsun bi ayyi ardhin tamoot". No soul knows what it will earn tomorrow, and no soul knows on WHICH EARTH it shall die ----- on this earth of ours , on Moon, on Mars or in the empty outer space!! This is the only instance in the Quran of the use of the word ARDH as a generic noun without the Definite Article (Al-). It says "On Which Earth" instead of "Where on Earth".

    The very heartwarming Urdu couplet you have quoted was stated centuries earlier too, but in a different style: "Allah has purchased from believers their lives and their worldly assets in return for the eternal bliss (Al-jannah) (9 : 111)". Is anything really ours? (Lahoo ma fissamawaate wa ma fil Alrdh). Every electrical impulse in our nervous system, every heartbeat, every breath we take, every contraction of our muscle fibers, every thought that enables us to communicate----- all that has ever been, all that now is and that which will ever be -- perceptable or otherwise --- belongs to him (57 : 3 ) All obey His Will and His Command ( kullun lahoo qantoon, 2 : 116 ). Down in our depths we all know the reality but still keep saying "this is mine" and "that is mine". Man is skilled in inventing excuses and justifications ( balil insaano A'alaa hafsihee baseeratun wa law alqaa ma'aazeerah 75 : 14 ).

    You might be acquainted with Ilyas Khan from Peshawar who recently got his PhD from Leicester in the UK. I have never met him but we frequently exchange emails. Once he asked me about Islam's point of view regarding organ transplantation. I was no one to speak for Islam. What he got was my personal thinking. Will try to retrieve my reply and pass it on to you.

    Called Salahuddin on his Cell Phone a few days ago. It was nostalgia galore. I loved my students and House Officers. Salahuddin was one of the very special few. Regards A.K.

    ReplyDelete
  12. From: Mohammad Iqbal
    Subject: RE: {14354} جان دیدی ہوئی اسی کی تھی --حق تو یہ ہے کہ حق ادا نہ ہوا
    To: "abidarahmani@yahoo.com"
    Date: Monday, September 17, 2012, 7:41 PM

    Assalam. May Allah bless you and keep you with good health and strong Iman.
    I am not familiar with Urdu font, so I am writing in English.
    I will just try to shed light in this regard through some islamic fundamentals. Otherwise this is new issue and our classical Fiqh didn't deal with it.
    1- This body is Amana, and we are trusties and not owner. We are allowed to use it and we will accountable for it. Even killing ourselves is not allowed with
    our own choice. See Surah Shura (42) Verses 49-50. Where Alllah SWT used word Hiba ( gift) for kids.
    2- When it is not my property, so I cannot buy it, sell it. Even doing ( Iethaar ) to prefer some one on own need is not allowed. For example I have two eyes
    so I give one to other, is prohibited Iethar. In case of blood donation when it is compensated by body itself so it is allowed .
    3- Donation after death is different from donation when alive, because now it is not needed for that person when some one may benefit from it
    4- It is agreed among scholars that human body is respected when alive and when dead. Now those who see donation is a way of disrespect they don't allow, when
    those who see it a source of saving other's life and it is a way of honoring as well, so they allow it.
    5- Science is advanced in our time, but when disconnected with Deen and when rich people may benefit from it more, so selfishness assumed human body as a supply
    of human parts and commodity of sell and buy. It is really dishonoring of human being, but to save life even Kafir's life is virtue. Specially when muslim
    loves to take from kafir but reluctant to give.
    6- It is not the issue of Hisab in grave, and whose part it is. When it is departed from body it became out of Hisab. Allah will question soul and not body.
    7- In Islam wariseen ( Inheriting member of family ) have right after death of that person, so their permission is also needed.
    In my opinion donation of organ is permitted, with two condition 1- it will happen after death and as gift only 2- permission of wariseen is there.
    I am not sure donation must be limited to eye or other parts may be included? In my understanding it is an issue of personal choice and not Halal
    or Haram issue.
    Hopefully I was able to explain my point of view.

    Date: Mon, 17 Sep 2012 15:30:06 -0700
    From: abidarahmani@yahoo.com
    Subject: Fw: Re: {14354} جان دیدی ہوئی اسی کی تھی --حق تو یہ ہے کہ حق ادا نہ ہوا
    To: alnadvi@hotmail.com

    محترم اقبال ندوی بھائی
    السلام علیکم
    اللہ تبارک و تعالئ سے آپکی خیریئت کی خواستگار ہوں ، میں نے اپنے اعضاء کے عطیہ کا فارم حال میں بھرا اور اسپر یہ مضمون لکھ ڈالا-
    اس موضوع پر کافی بحث چھڑ گیئ ہے - مجھے اب یہ خیال آرہاہے کہ کیا بطؤر ایک مسلمان عورت کے میرے لئے ایسا کرنا جائزہے - ابھی تک
    OHIP
    کی طرف سے میرے پاس کوئی باقاعدہ خط نہیں آیا میرے خیال میں، میں اس عطیہ کو آنکھوں تک محدود کرلوں عبداللہ ادریس صاحب اسکو جائز قرار دیتے ہیں - آپ سے مفصل جواب کی در خواست ہے-
    والسلام




    ReplyDelete
  13. 2012/9/17 Dr.humayun Huma
    Sorry I am utterly against of donating body Parts after death....Body is a great gift of Allah and it should be returned to him as it is...It is my opinion .....Huma

    ReplyDelete
  14. yes of course, even ethically it is not appropriate to donate dead body parts to an alive human being.
    Wadood Sajid

    ReplyDelete
  15. Wadood sahib... apni bad aamaliun k sath agar katy pathy jesm k sath Apny Allah k huzuroor mein pesh
    hona pary to os ka hisab kesy donga....Huma

    ReplyDelete
  16. Abida Aapa,
    I am such a fan of yours that I read whatever you write. But I am sorry to say I couldn't read your essay about Organ Donation......I read a few lines and then don't know why eyes filled up with water..the very thought of....Okay, let it be.
    Aapa,
    I am trying to imagine[despite it being very painful] your eyes smiling through a blind child's.....your beautiful heart beating through some one's husband or wife, your kidneys continuing to labor for some elderly parent or uncle...Marvellous Aapa!
    As it is clear from Aleem Bhai's post , OD is perfectly legal according to a few scholars.
    Some people are talking about how not to disobey Allah after death ....wonder how much and how many times we have put these same organs in His disobedience , may we be forgiven.....I recollect a Hadeeth which talks about how even after one has died, he or she can continue to gain huge rewards...through sadq e jariyaa....It is your gift to the world with Allah 's will.
    So Aapa , I am proud of you, not for nothing we call you our guiding light....Allow me to stop here, eyes welling up again Asma

    ReplyDelete
  17. Abida Rahmani
    Sep 18 (12 days ago)

    to bazmeqalam
    Dear Asma
    I am over whelmed and speechless with your generous remarks about this random write up of mine.
    So much warmth love and affection. Alhamdolillah , feel so blessed & honored.
    اب مجھے جلد ہی اپنے انڈیا کے ویزے کا بندوبست کرنا ہوگا ورنہ تم یہاں آجاؤ!

    Aleem sb asked for a translation to his English article in Urdu. Aleem bhai , in my opinion its ok that this forum runs both in English and Urdu . Every one here is illustrious in both languages at least.

    ReplyDelete
  18. Makhooz: Fatwa - E - Shahabi

    On Tue, Sep 18, 2012 at 9:52 AM, M.A Shahab wrote:
    انسانی اعضاء کے عطیے سمیت کوئی بھی ایسا کام جس سے بنی نو ع انساں کی بہتری مقصود ہو خلاف شر ع نہیں ہوسکتا -
    محمد اسلم شہاب

    On Tue, Sep 18, 2012 at 9:22 AM, Asif wrote:
    Mohtarama Huma Saheba,


    Adaab Arz hai,

    Aap sahih farmati haiN, is talluq se aapka sochna shayad durust hai.

    On Tue, Sep 18, 2012 at 5:11 AM, Dr.humayun Hum

    ReplyDelete